Coś o konsultantach ślubnych

Styczeń 18, 2017 blog

W ostatnim czasie usługi konsultantów ślubnych stają się coraz częściej podejmowanym rozwiązaniem przez wiele par zaś sam zawód zyskuje w Polsce powoli na popularności. Sama profesja przywędrowała do naszego kraju, a wcześniej do zachodniej Europy, ze Stanów Zjednoczonych, gdzie konsultant ślubny jest tak samo istotnym elementem całego ślubnego przedsięwzięcia jak zespół muzyczny czy wystrój Sali – nikt nie wyobraża tam sobie zorganizowania ślubu bez udziału konsultanta. W Polsce opory przed korzystaniem z usług konsultanta ślubnego wynikają z wielu powodów, a przede wszystkim obawą przed znacznymi kosztami oraz niewielkiej wiedzy na temat działalności konsultanta.

Po pierwsze, należy przybliżyć postać konsultanta ślubnego. Konsultanci ci są profesjonalistami, którzy działają w imieniu młodej pary a do zakresu ich zadań należy negocjowanie jak najlepszych cen oraz jakości usług ślubnych z ich dostawcami, czyli nie tylko osobami zajmującymi się wynajmem sali weselnych, ale również firmami cateringowymi czy kamerzystami i fotografami. Od konsultantów ślubnych możemy oczekiwać szerokiej wiedzy na temat obecnych trendów w ślubnej modzie a także sprawnego zajmowania się sprawami, jak organizacja wesela, a także wszelkiej maści ślubnych niespodzianek, wystroju i innych atrakcji.

Usługi oferowane przez konsultantów ślubnych powinny docenić szczególnie ci, którzy prowadzą dosyć zapracowany tryb życia, w którym wyłuskanie czasu nawet na zajęcie się tak ważnymi w życiu wydarzeniami potrafi być nie lada wyzwaniem. Jest to także świetne rozwiązanie dla młodej pary, która na co dzień zamieszkuje w odległych od siebie miastach bądź zagranicą, co redukuje do minimum konieczność wspólnego pokonywania dużych dystansów w celu załatwienia formalności związanych z organizacją wesela.

Należy rozprawić się także ze wspomnianym mitem wysokich kosztów usług konsultantów ślubnych. Tak naprawdę, wszystko zależy od sposobu, w jaki sami konsultanci obliczają należne im wynagrodzenie. Pierwszym z nich jest stała stawka – wówczas ceny wahają się w przedziale od dwóch do trzech tysięcy złotych. Podobnie robią to ci konsultanci, którzy swoje wynagrodzenie wiążą z prowizją od budżetu wesela; prowizja oscyluje w wysokości od 8% do 10%. Wreszcie trzecim, najczęściej spotykanym sposobem jest obliczanie wynagrodzenia poprzez uzyskane rabaty i inne ulgi od podwykonawców w czasie pełnienia przez konsultanta ślubnego swoich funkcji – oznacza to, że, przykładowo, jeśli konsultant załatwi na nasze wesele zespół muzyczny, który za swoją usługę weźmie 1500 złotych i udzieli jednocześnie rabatu w wysokości 200 złotych, to te 200 złotych zostanie zaliczone na poczet wynagrodzenia konsultanta.

Korzystając z usług konsultanta ślubnego nawiązujemy z nim stosunek prawny wyrażony w podpisanej przez obie strony umowie. Jak każdą umowę, należy ją przeczytać dokładnie i zwrócić uwagę na stosowane klauzule oraz postanowienia dotyczące rezygnacji z usługi bądź umownego prawa odstąpienia. Często w umowie z konsultantem ślubnym musimy też załączyć planowany budżet ślubny, który służy jako podstawa do późniejszego rozliczenia się z wykonanej, lub nie, usługi.